bieganie a covid-19

Czy można bezpiecznie biegać w czasie pandemii

Jeszcze niedawno, bo do 10 października obowiązywały w Polsce dwie strefy wprowadzone w związku z rosnącym zagrożeniem zakażenia koronawirusem, a od 24 października w całym kraju zamiast strefy żółtej i czerwonej obowiązuje tylko w strefa czerwona. Wprowadzono w związku z tym nowe obostrzenia. Osoby systematycznie uprawiające sport stanęły przed dylematem, czy mogą bezpiecznie i zgodnie z prawem kontynuować treningi. Biegacze pytają, czy muszą biegać w maseczkach czy mogą bez? Czy bieganie w maseczkach jest dla nich bezpieczne? A jeśli bez maski, to gdzie mogą biegać bez narażania się na łamanie wytycznych? Poniżej najnowsze zasady.

Bieganie a koronawirus – poznaj zasady bezpiecznego uprawiania sportów

Jakie wytyczne dotyczą osób uprawiających sport w strefie czerwonej?

Otóż wszyscy poruszający się w przestrzeni publicznej mają obowiązek zakrywania ust i nosa, czyli noszenia maseczki – dotyczy to również osób poruszających się na rowerze, rolkach i biegających. Jeśli więc nasza trasa biegnie wzdłuż ulic, chodników, ciągów komunikacyjnych, to bezwzględnie powinniśmy uprawiać jogging w maseczce, lub przyłbicy. Jaką więc wybrać ochronę naszych dróg oddechowych, by trening był wydajny i bezpieczny?

Mamy sporo różnorodnych maseczek do wyboru. Możemy do tego celu użyć maski jednorazowej lub takiej przeznaczonej do wielokrotnego użytku – wszystko zależy od naszych oczekiwań i preferencji. Do dyspozycji mamy maski:

  • chirurgiczne
  • antywirusowe,
  • przeciwpyłowe,
  • antysmogowe,
  • antyalergiczne,
  • półmaski.

Biegając w przestrzeni publicznej wybierzmy te, które chronią nas najlepiej. Maski jednorazowe i wielokrotnego użytku wykonane z materiału podczas biegania szybko wilgotnieją, co może powodować, że ochrona naszych dróg oddechowych jest niedostateczna, wręcz powoduje większe zagrożenie zakażenia koronawirusem. Chyba, że zmieniamy je kilkakrotnie w ciągu treningu. W trakcie treningu maseczka może stać się dla nas dodatkowym źródłem infekcji z powodu prozaicznej przyczyny — maseczka nabiera szybko dużej wilgoci i stanowi miejsce rozwoju bakterii i grzybów. Maseczka bawełniana najmniej nadaje się do treningu biegowego, gdyż bardzo szybko staje się wilgotna i co jest równie ważne, bardzo słabo przepuszcza powietrze. Dochodzi do sytuacji, iż dwutlenek węgla, który wydychamy, jest ponownie wdychany. Zjawisko to trwające przez dłuższy czas może spowodować nawet zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Mówiąc wprost, organizm jest niedotleniony, odczuwamy duszność, częstość oddechów i akcji serca jest szybsza niż w trakcie normalnego wysiłku. Taka sytuacja, w skrajnych przypadkach, może nawet doprowadzić do zaburzeń rytmu serca .

To może bieg w przyłbicy byłby lepszy? Teoretycznie tak, choć jak informują biegacze, bieganie jest w nich trudne z racji wilgotnienia, zaparowywania przyłbicy i braku odpowiedniej widoczności.

W takim razie pozostają nam maseczki antysmogowe i antyalergiczne posiadające filtry, które chronią nas nie tylko przed koronawirusem ale też przed zanieczyszczeniami i zapyleniem. Jeśli więc mamy zamiar biegać w przestrzeni publicznej, warto właśnie w takie maseczki się zaopatrzyć.

Bieganie w maseczkach może też przynieść długofalowe korzyści jak podkreśla Hannah Daugherty, trenerka personalna i ekspert do spraw zdrowia. Z czasem może to wzmocnić płuca i przeponę. Noszenie maski sprawi, że zaczynamy oddychać mocniej i zwiększamy tętno, a jednocześnie poprawiamy siłę przepony. Po zdjęciu maski, płuca będą mogły przyjmować i absorbować więcej tlenu, co najprawdopodobniej spowoduje wzrost wydajności – dodaje Hannah Daugherty.

Czy można w strefie czerwonej uprawiać sport bez maseczki?

Ależ tak! Można w czerwonej strefie biegać bez maseczki , jeździć na rowerze, rolkach, deskorolce w lasach, parkach, w zieleńcach, ogrodach botanicznych, ogrodach zabytkowych, na plaży, na terenie własnego, rodzinnego ogródka działkowego – ta informacja na pewno ucieszy wszystkich zapalonych sportowców. Jak informuje Minister Zdrowia, z obowiązku zakrywania twarzy są też zwolnione osoby uprawiające sport w ramach współzawodnictwa sportowego.

Skoro są miejsca, gdzie możemy zrezygnować z noszenia maseczek, to niezwłocznie to uczyńmy i wyruszmy do lasu, parku, by tam delektować się przyrodą a jednocześnie by nie zaniedbywać codziennego treningu – w końcu ktoś kiedyś nie od parady powiedział, że sport to zdrowie 🙂

Czy można biegać w czasie pandemii? To pytanie wydaje się być retoryczne. Biegać powinno się i w pandemii i poza nią – każdy biegacz odpowie w ten właśnie sposób. Ostatnie obostrzenia nie powinny być powodem zaniechania aktywności ruchowej.

Po co więc ludzie biegają? Ile osób, tyle powodów do biegania oraz niesamowitych historii walki z przeciwnościami, zbędnymi kilogramami czy lenistwem. Jedni biegają dla siebie, inni walczą o nowe rekordy, a jeszcze inni traktują bieganie jako okazję do spotkań towarzyskich czy też poznawania nowych miejsc. Nie ma znaczenia cel, każdy jest istotny, jeżeli sprawia nam radość. Koronawirus, ograniczenia nie powinny stanowić przeszkody dla tych, którzy lubią biegać.

Podsumowanie

Ruch na świeżym powietrzu jest podstawowym elementem dbania o nasze zdrowie i podnoszącym odporność naszego organizmu. Wspomaga krążenie krwi, zwiększa wydolność oddechową – nawet półgodzinny spacer na świeżym powietrzu korzystnie wpływa na naszą odporność. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, a szczególnie teraz, w dobie koronawirusa. Nie tylko sprawia nam przyjemność, ale też sprzyja dbaniu o naszą sylwetkę, wspomaga odporność, pomaga walczyć ze stresem. Podczas biegania wyzwala się serotonina – hormon szczęścia, mamy czas na przemyślenia, medytację, czujemy się zrelaksowani, szczęśliwsi – biegnijmy więc po zdrowie i odporność!

69.00  55.00 
Ozone Casual 4 szt z węglem aktywnym
99.00  69.00 
Maska Antysmogowa Casual OZONE BLUE FLORAL Opakowanie zawiera : 2 x  filtr 1 x maska z systemem regulacji dopasowującej się...

49.00  35.00 
Ozone Casual 2 szt z węglem aktywnym
Loading...
Your cart
Sum: 0.00   (0 product s)
Your cart is empty